wtorek, 6 sierpnia 2019

Jak przygotować kluski leniwe (przepis babci)

Kluski leniwe, nazywane również pierogami leniwymi, w klasycznej wersji przyrządza się z trzech składników: twarogu, mąki i jajek. Jest to ekspresowy obiad dla miłośników dań mącznych i polskiej kuchni. Dla mnie dodatkowo leniwe są smakowitym wspomnieniem dzieciństwa. Pamiętam, jak na wakacjach na wsi jedliśmy leniwe polane masłem ze zrumienioną na patelni tartą bułką. 😏 

Dawniej twaróg przepuszczało się przez maszynkę, jednak było to czasochłonne. Ja, aby ułatwić sobie pracę, używam miksera z nasadką miksującą (blendującą). Możesz też utrzeć twaróg widelcem.

Są dwie szkoły przygotowywania klusek leniwych:
- pierwsza technika to oddzielenie żółtka od białka i ubicie piany, po czym dodanie jej do masy;
- druga szkoła, to dodanie całego jajka do twarogu, bez ubijania piany.

Ja wykorzystuję sposób pierwszy, tak jak robiła moja babcia. Kluski są delikatniejsze, miękkie i rozpływają się w ustach.
Jeśli nie wiesz, który sposób wybrać, rada jest jedna - przygotuj leniwe dwukrotnie i wybierz tę wersję, która Ci bardziej będzie odpowiadać. 😀

*Nasze babcie przygotowywały leniwe z mąki pszennej i taki przepis podaję poniżej. Jednak inne mąki też są wykorzystywane do leniwych. >>Tutaj<< znajdziesz recepturę na leniwe z kaszy jaglanej, bez glutenu.

Składniki:
250g twarogu półtłustego
120g mąki pszennej
sól
dodatkowo: 2 łyżki masła, 2 łyżki bułki tartej, owoce

Przygotowanie:
Ser przełóż do miski i zblenduj na masę. Białko oddziel od żółtka. Żółtko dodaj do twarogu, a z białka ubij pianę. Do twarogu i żółtka wsyp mąkę i sól, zacznij mieszać ciasto. Na koniec włóż pianę z białka i zagnieć elastyczne ciasto. Nie powinno się kruszyć ani za bardzo lepić do dłoni. Jeśli będzie zbyt klejące, dosyp więcej mąki. Ciasto podziel na 3 części.
Blat lub stolnicę posyp mąką. Z każdej części ciasta uformuj dłońmi wałek, lekko go spłaszcz i pokrój go na skos na małe kluseczki.

W garnku zagotuj osoloną wodę. Wrzucaj leniwe partiami, żeby się nie posklejały. Gotuj przez 3-4 minuty, aż wypłyną na powierzchnię. Wyjmuj kluski łyżką cedzakową na duży talerz i dokładnie odsącz.

Gdy leniwe będą się gotować, na małej patelni rozpuść masło, dodaj bułkę tartą i podsmaż do momentu, aż bułka się zrumieni (2-3 minuty). Gotowe leniwe polej rozpuszczoną bułką tartą, jeśli chcesz posyp ulubionymi owocami, solą (tak robiła moja babcia) lub cukrem.

6 komentarzy:

  1. robię tak samo, uwielbiam leniwe:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Babciowe przepisy są najlepsze. Smakują dzieciństwem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, mam do takich przepisów ogromny sentyment :)

      Usuń
  3. Ostatnio byłam w restauracji, gdzie na deser podawano kluski leniwe. Bardzo się zdziwiłam bo w moim rodzinnym domu kluski zawsze stanowiły 2 danie, to nić że na słodko :D Oczywiście wybrałam inny deser, ale naszła mnie później na nie ochota. Sama jeszcze nigdy nie robiłam klusek, zawsze przyrządzała je moja mama. Ten przepis wydaje się być podobny do jej czarów, więc wypożyczam i lecę na zakupy.

    OdpowiedzUsuń

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Zacznij wpisywać i naciśnij enter